Opdatering den 13/1 2021: Alle nye og nuværende EUD elever vil modtage fjernundervisning indtil den 7. februar 2021. Alle AMU kursister og kursister på Åben Uddannelse vil få nærmere besked. Certifikatkurser gennemføres som planlagt. LÆS MERE

Skolepraktik

Vi er et af landets godkendte praktikcentre. Det betyder, at du kan blive ansat som elev på skolen, hvis du mod forventning ikke kan finde en praktikplads i erhvervet. Vi er godkendt som praktikcenter for gartnere og anlægsgartnere, og som elev bliver du tilknyttet væksthuset, planteskolen eller anlægsområdet.

Hvornår kan jeg komme i skolepraktik?

Du kan blive ansat som elev i praktikcentret, hvis du mod forventning ikke kan finde en praktikplads i erhvervet efter grundforløb 2, efter en kort praktikaftale eller hvis du uforskyldt har mistet din praktikplads.

Hvem er min arbejdsgiver?

Du bliver ansat af Jordbrugets Uddannelsescenter Århus, og du bliver oplært af praktikcentrets instruktører, der er eksperter på hver deres område inden for væksthus, planteskole og anlægsgartneri.

Hvad lærer jeg i skolepraktik?

Praktikcentret er en arbejdsplads, der lægger vægt på høj faglighed og kvalitet. Vi stiller krav til dig og dit arbejde, du lærer at arbejde sammen med andre, og du får ansvaret for dine egne arbejdsopgaver.

Din ansættelse i praktikcentret skal være med til at flytte dig både fagligt og menneskeligt, og du skal løbende dokumentere dine opgaver, så du har noget at vise frem, næste gang du skal til jobsamtale i erhvervet.

Optagelse og EMMA-kriterierne

For at blive optaget som elev i praktikcentret, skal du opfylde EMMA-kriterierne. Det er skolens praktikkoordinator, der vurderer, om du er:

• Egnet
  • Mobil (fagligt)
  • Mobil (geografisk)
  • Aktivt søgende

Derefter skal du lave en skriftlig ansøgning til skolens praktikkoordinator, som indkalder dig til jobsamtale.

LÆS MERE OM EMMA-KRITERIERNE

Hvad betyder "aktivt søgende"?

Et af kravene for at blive optaget som elev i praktikcentret er, at du er aktivt søgende. Det betyder, at du skal registrere dine praktikønsker og dit CV på praktikpladsen.dk, så mulige arbejdsgivere kan finde dig, og at du skal søge alle ledige praktikpladser.

Uddannelsesgaranti

Praktikcentret sikrer, at du som elev på gartner- og anlægsgartneruddannelsen kan gennemføre din uddannelse, selvom du ikke har en praktikplads i erhvervet. Det betyder, at vi stiller uddannelsesgaranti for uddannelserne anlægsgartner og gartner, såfremt du opfylder EMMA-kriterierne.

Har du spørgsmål om skolepraktik?

Charlotte Marcker.jpg
Charlotte Marcker
Praktikkoordinator

JU SOMMERCAMP 2021
25-08-2020
Virtuel uddannelsesmesse
28-01-2021
Deltag, når vi sender live og oplev vores grønne univers og bliv klogere på, om en grøn karriere er noget for dig.
Online rundvisning på Bredballegård den 2. februar 2021
02-02-2021
Har du lyst til at besøge vores skole?
Rundvisning i Beder d. 10. februar 2021
10-02-2021
Har du lyst til at besøge vores skole?