Vi har indgået et samarbejde med Brøns Group omkring et stort undervisnings-setup for vores jordbrugsmaskinfører-elever, som går på 1. og 2. hovedforløb. Omdrejningspunktet var en pokkers masse grej fra JCB.
Undervisningen strakte sig over tre dage fra d. 29. november til d. 1 december, hvor Brøns besøgte skolens landbrugsafdeling, Bredballegård. De medbragte udvalgte JCB minilæssere, gummigeder, en teleskoplæsser og en teleskophjullæsser (telemaster), Fastrac traktorer, et Amazone-redskab og en jordvogn. Ja, hele skolen var faktisk tætpakket af de flotte gule maskiner. Dagene var inddelt, så de i alt 46 elever gennemgik det teoretiske om formiddagen. Om eftermiddagen fik de lov at komme i marken og arbejde med praktiske øvelser. Fire medarbejdere fra Brøns varetog såvel den teoretiske såvel som den praktiske undervisning.
Udbytterigt samarbejde med branchen
Faglærer Max Frederiksen siger om samarbejdet med Brøns Group:
De her JCB-dage er et nyt koncept, som vi lige er startet op med i år. Vi har i forvejen et rigtig godt samarbejde med Brøns, som også har undervist på skolen i andre sammenhænge. Vi sætter meget stor pris på, at de prioriterer at bruge tid og ressourcer på vores elever. At de ligger inde med den allernyeste know-how på området, kombineret med dét faktum, at de rent faktisk stiller det allernyeste udstyr og teknologi til rådighed, giver en utrolig god læring, vi som skole i kombination med den øvrige teknikundervisning og vores eget grej kan give vores JMF-elever med i rygsækken.”
Man får lov til at prøve nogle helt nye ting. De store JCB-maskiner ser man ikke sådan rigtig i landbruget herhjemme – det er mere noget, man ser i udlandet. Så det er rigtig spændende at få lov til at prøve dem af.”
Netop udbredelsen af JCB-maskinerne i landbruget i Danmark, vil Peter Møller, produktspecialist hos Brøns, gerne rokke lidt på:
Vi har indgået et samarbejde med JU Århus, da eleverne jo er dem, der skal præge deres chefer derhjemme.”
Læremestre på besøg
På andendagen i undervisningen var læremestrene indbudt til komme og se, når deres lærlinge var i gang med de praktiske øvelser på marken. En del valgte at komme, og det var en god mulighed for, at eleverne kunne vise deres mestre skolen. Og ikke mindst for at skolen og mestrene kunne få en snak og få afklaring på eventuelle spørgsmål i forbindelse med praktikforløbet.