• Nyheder >

Stærke rollemodeller for anlægsgartnerfaget til DM i Skills

12-01-2023

Anton Snedker og Casper Dam Mogensen, som er i gang med anlægsgartneruddannelsen, stiller op til konkurrencen ved DM i Skills 2023. De er ambitiøse og knivskarpe til deres fag – og de sætter alt ind på at blive Danmarks bedste anlægsgartnerelever.

DM i Skills løber af stablen fra d. 2.-4. februar i Messe C, Fredericia. Før det går løs, har de to deltagere i uge 2-3 en bootcamp hos JU Århus, hvor de får øvet konkurrenceopgaven, finpudset teknikkerne og sporet sig godt ind på deres samarbejde.

Om de to skills-deltagere:

Casper Dam Mogensen, 20 år

Læreplads: SC Anlæg, Hjerm
Udlært til maj

Anton Snedker, 20 år
Læreplads: Anlægsgartner Mulvad, Malling
Udlært til oktober

Tiltrækning af flere ressourcestærke elever

Forudsigelser fra Arbejdsgiverbevægelsens Erhvervsråd anslår, at Danmark kommer til at mangle ikke mindre end 99.000 faglærte i 2030. Den nye SMV-regering har udtrykt, at de vil sætte midler af for at få flere til at vælge en erhvervsuddannelse. Ressourcestærke rollemodeller som Anton og Casper med til at skabe et mere positivt indtryk af erhvervsuddannelserne. Mange opfatter dem nemlig som noget mindre fint end gymnasievejen, og til det siger uddannelsesleder fra anlægsgartneruddannelsen hos JU, Peder Glud:

”Vores grønne skole favner alle, men der er en tendens til, at erhvervsuddannelserne opleves som uddannelser af lavere kvalitet, hvor de stærke elever ikke bliver guidet hen. Vi tilbyder en fantastisk uddannelse, hvor man virkelig kan udfordre sig selv og opnå nogle stærke resultater. Lige præcis DM i Skills understreger, at du som anlægsgartner kan sætte baren virkelig højt for dine resultater. Med et eksamensbevis fra JU Århus er der også er masser muligheder for videreuddannelse til fx jordbrugsteknolog eller urban landskabsingeniør.”

Som erhvervsskole ser JU Århus altså DM i Skills som en solid platform, hvor vi har mulighed for at understrege, at det giver mening at vælge anlægsgartneruddannelsen som vejen til en udfordrende og indholdsrig grøn karriere. Nu udbyder vi også en fuld grøn EUX, hvor eleverne får både et svendebrev og en studentereksamen i én og samme uddannelse.

17-01-2023
JMF-elever forbereder sig til en sikker G-dag
Vi nærmer os 1. februar og G-dag, hvor sæsonen for gylleudbringning går i gang. Hvert år går der dog skår i glæden, når vi hører om gyllegasulykker, der er skyld i dødsfald, eller at nogen har sin mistet førlighed.
30-11-2022
JMF'ere i grusgraven med gule entreprenørmaskiner
Et stort hold på 2. hovedforløb med 31 jordbrugsmaskinførerelever, en grusgrav og en pokkers masse entreprenørmaskiner.
Internationalt
28-11-2022
European Platform for Urban Greening formaliserer partnerskabet
Efter 24 måneders intenst samarbejde har de 15 partnere i EPLUG underskrevet en partnerskabsaftale hos JU Århus.