• Nyheder >
  • Anlægsgartnerelever på virtuel udveksling

Anlægsgartnerelever på virtuel udveksling

10-02-2021

JU Århus er en af de første danske erhvervsskoler, som forsøger sig med virtuel udveksling. 

Med mange lukkede grænser har COVID-19 gjort os alle langt mindre mobile, og eleverne kan for tiden slet ikke rejse på udveksling i udlandet i samme grad, som skolen ellers har en stolt tradition for. Via Erasmus+ er der faktisk normalt mere med 100 elever på udveksling i udlandet årligt. De seneste måneder har kun 10 elever kunnet rejse afsted. JU Århus nægter imidlertid at lade sig begrænse og vælger i stedet at se nye muligheder. For fortsat at sætte fokus på det internationale, og den vigtige erfaringsudveksling på tværs af landegrænser og kulturer, er den virtuelle udveksling blevet sat i spil.

Introduceret første gang i innovationsfag

JU Århus’ allerførste erfaring med den virtuelle udveksling opstod på anlægsgartneruddannelsen, hvor de tre underviserne i faget “Innovation”, gerne ville inddrage det internationale aspekt i elevernes projekter. De kunne godt tænke sig, at deres elever kunne komme i kontakt med elever fra andre lande for at få nogle andre perspektiver trukket ind over opgaveløsningen. Skolens internationale koordinator, Karolina Sikala, fik lynhurtigt etableret kontakt til andre jordbrugsskoler i udlandet via det internationale uddannelsesnetværk EUROPEA. Under den virtuelle udveksling skulle de danske elever indsamle så mange oplysninger som muligt om personerne fra et andet land. Rent praktisk blev de 34 danske elever parret med andre elever fra Østrig, Spanien, Finland, Rumænien og Ungarn. Nogle sat sammen to-og-to og andre gruppevis. Selve mødet foregik via Teams.

 

Elevernes oplevelse

Efter de virtuelle samtaler, skulle eleverne fra JU Århus slutte af med at præsentere ligheder og forskelle i uddannelsessystemerne, arbejdsmiljø og hverdagslivet. De skulle også forberede en 1-minut lang video, hvor de præsenterede de vigtigste pointer. På den måde blev alle klogere på, hvordan det er at være anlægsgartner i andre  lande. 

Nikolai Studsgaard Olesen, en af de deltagene elever, siger om oplevelsen: 

“Jeg synes, at det har været et spændende forløb. Især det med at stå for kontakten selv. Jeg har faktisk stadig daglig kontakt med hende, som jeg blev koblet sammen med.”

Eleverne skulle arbejde med at komme ud deres komfortzone. For nogle af de udenlandske elever var der også en sproglig barriere. Men overordnet set har langt de fleste har haft en positiv oplevelse. Også underviserne er blevet udfordret. “Hvis ikke det var for coronaen, så ville vi jo aldrig være nået så langt. Gennem det sidste år har hele lærergruppen jo simpelthen taget et kvantespring, hvad angår det virtuelle,” siger underviser Torben Ribergaard.

Se video

En helt ny måde at tænke udveksling på

JU Århus har fået bevilliget en pengepulje fra Erasmus+ til netop at videreudvikle den virtuelle udveksling og købe det optimale tekniske udstyr. Den såkaldte “Blended Mobility”, som kombinerer den fysiske og virtuelle udveksling, er nemlig blevet et fokusområde med et stort potentiale. Også når COVID-19 har sluppet sit jerngreb. Karolina Sikala siger: 

“Vi ser ikke den virtuelle udveksling som en erstatning for den fysiske udveksling. Vores oplevelse er, at de to ting supplerer hinanden virkelig godt. Det virtuelle møde klæder eleverne rigtig godt på til den fysiske udveksling, som vi forhåbentlig snart får lov til at genoptage.”

Næste skridt er en løbende virtuel udveksling mellem seks elever og to lærere fra henholdsvis JU Århus, Wellant College i Holland og Hawkeye Community College i USA.

Er udlandspraktik noget for dig?

Synes du udlandspraktik lyder spændende, så kan du læse mere om mulighederne for et praktikophold i udlandet på vores uddannelser.

Udlandspraktik

Flere nyheder

Uddannelser
14-11-2024
Højt engagement i grusgraven hos JMF-eleverne
I uge 43 har jordbrugsmaskinførereleverne haft mulighed for at udvikle deres færdigheder i en grusgrav.
Navne
04-09-2024
Stærk profil ansat som chef for det nye Videnscenter for Jord- og Landbrug
Lene Overgaard Bruun starter d. 1. oktober 2024.
Internationalt
05-07-2024
37,5 mio. kr. til klimasmart handlekraft på europæiske landbrugsuddannelser
Projektet, som er kaldet EVECSA, inkluderer 22 partnere fra 6 lande. Aarhus Universitet og Food & Bio Cluster Denmark er også med som stærke partnere fra Danmark. Indtil 2027 vil projektet skabe et EU-dækkende bæredygtigt netværk for alle interessenter og støtte overgangen til klimasmart landbrug