Casper og Anton modtager "Medallion for Excellence" til EuroSkills LÆS MERE
  • Nyheder >

Jesper og Peter satser på medaljehøst til EuroSkills 2018 i Budapest

26-09-2018

Tilbage i januar, vandt Peter Levin og Jesper Frederiksen DM i Skills inden for anlægsgartnerfaget. Siden de efterfølgende blev udtaget til Euroskills, har de knoklet både fysisk og mentalt for at forberede sig til den krævende konkurrence. Særligt de sidste par uger har de været i intensiv træning på deres tilhørsbase på JU. I dag er konkurrencen gået i gang i Budapest.

Sammen med 10 andre dygtige unge danske håndværkere inden for forskellige fag, kæmper de for at høste en medalje hjem til Danmark. Med sig som opbakning har de deres træner og motivator, Thomas Elleriis-Jørgensen, og uddannelsesleder Peder Glud, begge fra JU. Thomas fortæller:

”De to drenge har lagt en kæmpe indsats forberedelserne, og vi har alle været utroligt spændte på kulminationen i Budapest. De har en jernvilje, som jeg i dén grad beundrer dem for.”

Den rette hylde

Med deres unægtelige dedikation og høje faglighed er Jesper og Peter sluppet gennem et lille nåleøje, som er de færreste forundt. Det stod ikke ligefrem i kortene, hvis man kigger nogle år tilbage, før de to anlægsgartnere valgte karrierevej. Peter er ordblind og Jesper beskriver sig selv som ikke så bogligt stærk. At de er nået hertil, er derfor noget af en bedrift, og det beviser, at man kan nå virkelig langt, hvis bare man finder sin rette hylde. Der findes mange intelligenser, og det handler i bund og grund om at finde ud af, hvor ens styrker ligger frem for at fokusere på, hvor man er mindre stærk. Det har da også givet dem masser af viljestyrke, kampgejst og et selvværds-boost at være nået så langt, som de er. ”Vi tager til Budapest for vinde”, udtaler Peter Levin forventningsfyldt. Peder Glud fra JU siger om de to deltageres præstation og engagement:

”Som uddannelsesleder inden for anlægsgartnerfaget på JU, har jeg svært ved at skjule min begejstring for Jesper og Peters bedrift. De er nogle stærke rollemodeller for unge, der står og skal vælge en uddannelsesvej – og er med til at styrke erhvervsskolernes image, så vi bliver i stand til bedre at kunne tiltrække nye elever. Og det har Danmark brug for. Anlægsgartnerbranchen hungrer jo efter arbejdskraft.”

EuroSkills-konkurrencen slutter på fredag og afslutningsceremonien inklusive præmieoverrækkelsen finder sted om lørdagen.

Du kan følge med Jesper og Peters spændende forløb på deres Facebookside