• Nyheder >

JU SommerCamp: Fire dage sprængfyldt med oplevelser på landet

11-07-2019

I uge 27 inviterede JU Århus for allerførste gang de 12-16 årige på JU SommerCamp, hvor de kunne opleve dyr, maskiner og natur helt tæt på.

Vi havde fornøjelsen af 16 dejlige unge mennesker, som fik en solid smagsprøve på livet på landet. De var meget stille, da ankom tirsdag morgen, men det gik heldigvis hurtigt over, da de først kom i gang med dagens program.

Alt efter deres interesser har de bl.a. malket køer, fodret geder, holdt en kvælerslange, prøvekørt en traktor, bygget insekthoteller, smagt på insekter og været på Landsskuet. De har også knyttet bånd på kryds og tværs med sociale aktiviteter som fx bålhygge, human football, Landmands OL og en tur til stranden.

En af deltagerne, Mads Dalby på 12 år, har længe haft en stor interesse for landbruget. Han er allerede så småt i gang, da han avler høns, som han har med på dyrskue.

“Dér, hvor jeg kommer fra (red. Tranbjerg), er der ikke særlig mange, der har samme interesse som mig, så jeg tænkte, at det kunne være fedt at møde nogen, der har. Samtidig med, at vi lærer en masse.”

Han gik til alle opgaverne med stor ildhu, og under besøget af TV2 Nyhederne fortalte han, mens han stod og malkede i malkegraven, at han nu var 100% sikker på, at han ville være landmand.

At det primært ville være drengene, der ville blive tiltrukket af maskinerne, var en fordom, vi helt kunne mane til jorden. Sara Bojsen Jessen, som var afsted med sin søster Ida, fremhæver netop de store maskiner som noget af det allersjoveste på camp’en.

Om fredagen kom forældrene for at hente deltagerne igen, og oven på fire dage sprængfyldt med oplevelser, var det nogle godt og grundigt trætte børn, de fik med sig hjem.

Vi glæder os allerede til næste års udgave af JU SommerCamp.