Gode råd når du søger læreplads

Du har fundet en virksomhed i Danmark eller i udlandet, som du virkelig gerne vil være lærling hos. Du kan se, at I vil være et godt match, og at du kan lære noget. Hvad gør du så nu?

Den første kontakt

Det er altid en god idé at tage kontakt til den virksomhed, du gerne vil i lære hos. Ring og præsentér dig, eller lav en aftale om at komme forbi. Det viser initiativ, og det sætter arbejdsgiveren garanteret pris på.

Ansøgning

Når du skriver din ansøgning, er det vigtigt, at arbejdgiveren kan mærke, at du brænder for at få lærepladsen. Fortæl, hvorfor det netop er dig, der skal tages i betragtning som deres kommende lærling. Fortæl, hvorfor du søger lærepladsen, og hvorfor de skal vælge dig. Tænk på, at din ansøgning skal præsentere dig, så virksomheden får lyst til at indkalde dig til en samtale.

Oplæringssamtale

Oplæringssamtalen er der, hvor du finder ud af, om virksomheden er noget for dig og omvendt. Forbered dig, inden du tager til samtale, for eksempel ved at tænke over, hvad du vil svare på spørgsmål som "Hvad synes du, du er god til?" og "Hvorfor vil du gerne i oplæring hos netop vores virksomhed?"

Har du spørgsmål om at søge læreplads?

Michael Sejer-ny.JPG
Michael Sejer
Erhvervskonsulent

17-01-2023
JMF-elever forbereder sig til en sikker G-dag
Vi nærmer os 1. februar og G-dag, hvor sæsonen for gylleudbringning går i gang. Hvert år går der dog skår i glæden, når vi hører om gyllegasulykker, der er skyld i dødsfald, eller at nogen har sin mistet førlighed.
12-01-2023
Stærke rollemodeller for anlægsgartnerfaget til DM i Skills
Casper og Anton til stiller op DM i Skills, og de er lige nu i fuld gang med træningen.
30-11-2022
JMF'ere i grusgraven med gule entreprenørmaskiner
Et stort hold på 2. hovedforløb med 31 jordbrugsmaskinførerelever, en grusgrav og en pokkers masse entreprenørmaskiner.

JU Uddannelsesmesse 2023
26-01-2023
Kom og hør mere om vores grønne uddannelser.
Rundvisning på Bredballegård d. 7. februar 2023
07-02-2023
Har du lyst til at besøge vores skole?
JU SOMMERCAMP 2023
26-06-2023