☀️ Glæd dig til en festdag, når vi holder Åbent Hus i Beder torsdag d. 30. maj fra kl. 14-20 ☀️ LÆS MERE

JU modtager udmærkelsescertifikat fra Erasmus+

For nylig modtog vi et såkaldt udmærkelsescertifikat inden for Erasmus+ KA1. Det vil sige det internationale område, der handler at sende vores egne elever og medarbejdere til udlandet. Kun tre danske skoler har hidtil fået tildelt certifikatet, og JU er den eneste skole, der har opnået det i år. Vi er selvfølgelig meget stolte at få et skulderklap for, at vi udfører vores arbejde professionelt. Men vigtigst af alt, betyder det, at vi kan få bevillig til de udlandsophold, vi ønsker frem til 2027.

 

Opskriften på en succesfuld proces
Her på JU samarbejder vores internationale koordinator, Karolina Sikala, der er ansvarlig for projektstyring, tæt sammen med OPU-koordinatorerne. De er involveret i processen med screening af eleverne og finder den rette placering til dem i udlandet. For at understøtte processen korrekt, samarbejder de med klasselærerne og forældrene, hvis der er behov for det. Det ville være umuligt uden det fremragende netværk af partnere, vi har over hele verden. Et netværk, som vi har brugt mange år på at etablere og vedligeholde. De hjælper os med at finde den rette placering, og vores elever kan kontakte dem, når de har brug for det. Til gengæld inviterer vi også elever og undervisere fra udlandet til korte og længerevarende mobilitetsophold.

Når en eleven begynder at overveje at tage en del af deres oplæring i udlandet, starter vi forberedelsesprocessen. En proces, der er opdelt i tre trin: Før mobilitet, under mobilitet og efter mobilitet.

Før mobiliteten kontakter vores vejledere vores partnere i udlandet og forsøger at matche eleven med det rette oplæringssted. I den proces forbereder vi alle dokumenter. Derudover får eleven forklaring om kulturelle forskelle. Under mobiliteten er vi i konstant kontakt med dem. Nogle af dem bliver besøgt af vores lærere og vejledere. Vi hjælper også med at vurdere deres læringsmål. Efter mobiliteten mødes vi med eleven og interviewer dem om deres ophold i udlandet. Vi foretager validering og anerkendelse af opholdet i udlandet. Vi deler desuden mange af historierne om elevernes udlandsophold på vores sociale medier. Karolina Sikala siger:

“Det er en lang proces, og derfor er det nødvendigt at have et internationalt team, der kan følge den helt til dørs. Og jeg er som international koordinator meget stolt af at have kolleger, der så dedikeret til arbejdet.”

Medarbejderne er også en vigtig del af den internationale strategi
De internationale indsatser støttes også af vores direktør og ledere inden for vores forskellige fagområder. Hvert år sender vi som skole 30-40% af vores medarbejdere på job shadowing i udlandet for at styrke deres kompetencer. Det betyder, at alle har mulighed for at være en del af den internationale strategi.