JU Århus udpeget som værtsskole for nyt grønt videnscenter🌱🤓♻️🧑‍💻 LÆS MERE ☀️ Skolen holder sommerferielukket i uge 28-29-30. Du har mulighed for at tilmelde dig en uddannelse med studiestart til august helt frem til d. 28. juli 2024 ☀️
  • Nyheder >
  • JU-elever imponerer Kverneland med innovativ produktudvikling

JU-elever imponerer Kverneland med innovativ produktudvikling

16-01-2019

Den 4. januar 2019:
En busfuld spændte JMF- og landmandselever fra JU stiger på skolens bus tidligt om morgenen. Destinationen er Kverneland i Kerteminde. Tre uger tidligere var de nemlig blevet stillet en opgave, hvor missionen var at skabe en forbedring til Kvernelands skårlæggere, som ville være en hjælp til traktorføreren. Og formålet med deres tur til fabrikken er, at de nu skal fremlægge deres innovationsprojekter for fem eksperter fra Kverneland.


Og vinderen er…
Grupperne præsenterer nogle skarpe forslag for Kverneland-panelet. Holdet, der ender med at vinde for den bedste idé består af fire JMF’ere. Deres idé rammer plet, da det rent faktisk er en idé, som Kverneland allerede har på tegnebrættet. Konceptet går i korte træk ud på, at skårlæggeren skal kunne kommunikere med ISOBUS-styresystemet, sammen med nogle forskellige belastnings-måleenheder, som giver input direkte til skærmen i traktoren. Når skårlæggeren arbejder i marken, skal den via ISOBUS kunne kortlægge arealet og give forslag til at øge effektiviteten under kørsel. De fire gruppemedlemmer bestod af Rasmus Engelbrecht Olesen, Rasmus Kristiansen, Henrik Timm Høgh og Benjamin Slot. De bliver alle præmieret med et diplom og en Kverneland-jakke.

 

Jan Vestergaard Madsen, Udviklingschef hos Kverneland siger om elevernes indsats:

”En af de ting, vi bed mærke i, var, at en del af de idéer, der blev fremlagt, allerede er ting, vi er i gang med at arbejde med på fabrikken. Det viser os, at vi er på rette vej, når markedet selv kommer op med de selvsamme ideer.”

Eleverne har også fået meget ud af projektet, som stillede nogle andre krav til eleverne end den normale undervisning. Landmandselev Simon Krafack siger:


”Det var skide spændende at lave noget helt andet end det, vi plejer. Det var en virkelig god motivation at vide, at ens idéer rent faktisk bliver taget seriøst af en veletableret virksomhed. Der er ligesom noget mere på spil.”

JMF-elev Rasmus Engelbrecht Olesen tilføjer:

Vi blev taget rigtig godt imod af Kverneland-folkene, som havde lavet et spændende program for vores dag i Kerteminde. Det var især fedt at se fabrikken. Også dét faktum, at de tog sig tid til at komme op forbi skolen og igangsætte projektet, betød meget. På den måde fik vi en bedre føling med deres perspektiv på opgaven, og det faktum, at vi kunne inddrage dem i den helt tidlige brainstorm gjorde, at vi fik nogle vinkler med, som vi måske ikke selv ville have spottet.”

Produktspecialist fra Kverneland, Mathies Tang-Jensen er imponeret over den energi og det store arbejde, som især nogle af grupperne har lagt i deres ”produkt” og deres præsentationer. Nogle af dem havde endda været ude og tale med markedet, altså potentielle kunder, omkring deres syn på deres idé. For Kverneland er det helt klart et vigtigt element at have med, når de selv arbejder på at udvikle et nyt produkt. Mathies siger:

”Vi er altid spændte på at se, hvad for nogle løsninger, de studerende kommer med. Det hold vi havde besøg af sidste år lagde hårdt ud og satte derfor baren højt, men dettes års hold af studerende fulgte pænt op med nogle rigtigt gode projekter.”

Både Kverneland og JU ønsker at fortsætte det gode samarbejde, og de har allerede nu planer om at gentage succesen igen til næste år.

Flere nyheder

Internationalt
05-07-2024
37,5 mio. kr. til klimasmart handlekraft på europæiske landbrugsuddannelser
Projektet, som er kaldet EVECSA, inkluderer 22 partnere fra 6 lande. Aarhus Universitet og Food & Bio Cluster Denmark er også med som stærke partnere fra Danmark. Indtil 2027 vil projektet skabe et EU-dækkende bæredygtigt netværk for alle interessenter og støtte overgangen til klimasmart landbrug
Internationalt
04-07-2024
Ny videopodcast om Augmented Reality i undervisningen
I podcasten blev teknologiens fremtid diskuteret, samt hvordan vi kan implementere den i vores didaktiske udviklingsmetoder.
Uddannelser
01-07-2024
HOP-IN: 7. klasser prøver kræfter med erhvervsuddannelserne
For nylig havde vi besøg af 11 x 7. klasser svarende til i alt ca. 260 elever fra Odder Kommune. De deltog i HOP-IN workshops på vores to afdelinger i Beder og Mårslet.