Online-undervisning med samarbejdspartnere fra maskinbranchen
19-02-2021
Jordbrugets UddannelsesCenter Århus (JU Århus) har en stærk tradition for at inddrage samarbejdspartnere fra branchen i JMF-elevernes undervisning. Hvert år bidrager eksempelvis Samson Agro og Brøns med faglig og teknisk viden om maskiner til vores JMF-elever på 1. og 2. hovedforløb. På grund af COVID-19 nedlukningen, så er det desværre pt. ikke muligt at invitere samarbejdspartnerne ind på skolen som normalt. Men skolen holder alligevel stædigt fast i, at eleverne skal have mulighed for at få input fra branchen, som de plejer. Heldigvis har både Samson Agro og Brøns igen i år sagt ja til at undervise, selvom de er blevet nødt til at tilpasse indholdet, så undervisningen kunne foregå online.
Case 1: SAMSON AGRO
Undervisningen med Samson Agro var målrettet 1. hovedforløb, og havde deres gyllevogn som omdrejningspunkt. Hovedtemaerne var, hvordan man bedst muligt udnytter de næringsstoffer, som vi tildeler planterne og hvilke konsekvenser en uhensigtsmæssig udbringningsteknik har rent økonomisk. Et andet vigtigt aspekt var sikkerhed. Både i forhold til gyllens giftgasser og kørsel på vejene med et stort vogntræk, som en gyllevogn jo er.
Gabriel Lund og Kim Bennike fra Samson Agro synes, at de fint har formået at få deres budskaber igennem til eleverne gennem det virtuelle møde. “Vi håber dog på at kunne se eleverne til næste år, så vi i højere grad kan interagere med dem. På den måde får vi både en feedback af selve undervisningen, men også af vores produkter”, understreger Gabriel Lund. Kim Bennike supplerer: “JMF-eleverne fra JU Århus er vores fremtidige samarbejdspartnerne. Det er derfor efter vores opfattelse i alles interesse, at brugen af vores produkter sker på den rigtige måde, og at de bliver udnyttet optimalt.”
Case 2: BRØNS
Mikael Fjordvald og Claus Hansen fra Brøns afholdt et to-dages online undervisningsforløb for 2. hovedforløb omkring deres snittere. Elverne fik en grundig gennemgang af maskinerne med close-ups af de enkelte maskindele. Ved hjælp af en rød laser-pegepind kunne eleverne hele tiden holde fokus det rette sted. Eleverne var aktive og gode til at stille opklarende spørgsmål undervejs via chatten.
Mikael Fjordvald fra Brøns siger om oplevelsen:
Skolen holder hjulene i gang
Selvom der er rigtig mange ting, vi ikke kan gøre som normalt, er det skolens fornemste opgave, at eleverne får maksimalt ud af deres undervisning. Også selvom de må følge med fra skærmen hjemmefra og ikke kan være hands-on, som de plejer.
Underviser fra JU Århus, Max Frederiksen, siger om den alternative undervisningsform:
Rasmus Jensen, JMF-elev på JU Århus, savner den fysiske undervisning, men han synes, at han har fået meget ud af det alligevel:
Konklusionen er klar. Den fysiske undervisning er klart at foretrække, men hos JU Århus lykkedes de med online-undervisningen, også selvom det i overvejende grad er en “hands-on” uddannelse. Det gør sig også gældende, når det kommer til undervisningsforløb med eksterne samarbejdspartnere. Her er skolen meget taknemmelige for den velvilje og løsningsorienterede tilgang, samarbejdspartnerne har mødt dem med, i ønsket om at skabe den bedst mulige vidensdeling til eleverne – også selvom det foregår via en skærm.