Skovmatematik

Skovens kævler og stammer rummer masser af matematik. Ved du for eksempel, hvordan du finder højden på et grantræ, du ikke kan se toppen af? Altså så det ikke rammer nogen, når du fælder det? I skovens dybe, stille ro arbejder vi med geometri og formler, rumindhold og trigonometri.

Skovmatematik indeholder en teoretisk del og en praktisk del og egner sig derfor bedst som en heldagstur. Har I styr på teorien hjemmefra, kan vi lave en 4-timers dag og mødes til det praktiske i skoven.

BOOK DIT BESØG PÅ NATURSKOLEN HER!

Undervisningsforløbet er velegnet til 7.-9. klasse.

Relevante fag

• Matematik
  • Biologi
  • Fysik/kemi

Pris

Undervisningsforløbet koster 1.500,-. der er mulighed for tilskud i Aarhus Kommune.

Forløbets indhold

Vi måler på træ i forskellige former og bruger skovbrugets metoder, apparatur og apps til at beregne arealer og rumfang, Måske kan vi også bygge vore egene teodolit til vinkelmåling. Vi bruger overslag og trigonometriske formler til at måle træhøjder, og vi kan teste, om vi har regnet rigtigt, ved at fælde et træ og måle efter. Vi kan også beregne brændværdi og diskutere energityper, forbrug og miljøpåvirkning.

Vil du gerne vide mere om Naturskolen?

Michael Sejer-ny.JPG
Michael Sejer
Erhvervskonsulent

17-01-2023
JMF-elever forbereder sig til en sikker G-dag
Vi nærmer os 1. februar og G-dag, hvor sæsonen for gylleudbringning går i gang. Hvert år går der dog skår i glæden, når vi hører om gyllegasulykker, der er skyld i dødsfald, eller at nogen har sin mistet førlighed.
12-01-2023
Stærke rollemodeller for anlægsgartnerfaget til DM i Skills
Casper og Anton til stiller op DM i Skills, og de er lige nu i fuld gang med træningen.
30-11-2022
JMF'ere i grusgraven med gule entreprenørmaskiner
Et stort hold på 2. hovedforløb med 31 jordbrugsmaskinførerelever, en grusgrav og en pokkers masse entreprenørmaskiner.

JU Uddannelsesmesse 2023
26-01-2023
Kom og hør mere om vores grønne uddannelser.
Rundvisning på Bredballegård d. 7. februar 2023
07-02-2023
Har du lyst til at besøge vores skole?
JU SOMMERCAMP 2023
26-06-2023